Her er noen tanker fra meg
I mange bøker om digital kompetanse, og bruk av digitalt verktøy i skolen snakkes det mye om mapper og porteføljer. Det har til og med vært skrevet om tekster som er blitt produsert på ungdomsskolen og som har etter ny lærdom, redigering og fiksing har kommet til heder over verdighet igjen som ny tekst på videregåene. Jeg må si at jeg føler at de ting er noget mere komplisert enn det høres ut på papiret. Jeg har selv deltatt i klasser som driver med Trageton(Å skrive seg til lesing) og der mapper og porteføljer er en stor del av hverdagen. Generelt øker andelen med mapper, dokumentasjon osv på skolen (og bra er det). Men det skaper utfordringer, man må jammen ha orden i sysakene. Og orden på små finger på 7 år som lager på datane, og gir navn og nummer etter katten til naboen. Jeg har virkelig lett overalt noen ganger, etter teksten til Per og Trine. Kanskje de kaldte den det? Per og Trine sin tekst? eller eventyr, hva mener de selv? Husket de å lage overskrift? eller kanskje er det lagret med de første ordene? Og hvem var det egentlig de skrev sammen med siste? Husket vi å ta ut disken etter sist gang vi lagret? Og ble det lagret i mappen fra 2b om aviser eller om eventyr som vi hadde gangen for der?
Jeg må bare innrømme det, jeg er ikke kongen av kronologisk rekkefølge, men har jeg et papir så finner jeg jo det som regel, sammen med de andre papirene og skattekortet fra i forfjord. Men det som er lagret på data. Vi lagrer på disker og cd, men noen ganger blir de brukt som frispee, andre ganger er hele servern kræsja for de noen lastet ned noe gusj på maskinen.
Tror kanskje det er lurest å printe ut alt, (om printern fungerer og vi ikke er tomme for ark), og så kopiere det. Et til barna, et til foreldrene et i en egen perm i tilfelle foreldre, barn eller dataen skulle svikte oss.
Og jeg som trodde det skulle bli mindre papirer nå som vi lagrer for fremtiden.
Ps. jeg har også brukt gode tekster fra videregående, til oppgaver på lærerutdanningen.
Tankekart for læring
for 10 år siden
5 kommentarer:
Sjønna verkeli ka du mein her...ha hatt samme probleme sjøl og det har verkeli gårr ut over undervisninga...Gang på gang, eller så å si kvær gang æ e me elevan og dem skal finn fram tell en tidligere oppgave så e den "borte" eller dem ha glemt å lagre eller ligg under et annet navn, så mått ha saumfara heile maskin etter oppgaven deres. Det tar jo utruli lang tid og det går jo krafti ut over kvaliteten på undervisninga når det kanskje kvær gang e nesten 1/3 av klassen som opplev dette. Så når mainn fer ruindt å leita etter dokument hos kvær enkelt og etter passord som dem har glemt, så hold nån på med f.eks touch før å vent på at dem andre skal heng me..så tar det dobbel så lang tid enn antatt til det ferie produktet e ferdi..det har æ opplevd i tre klassa på småtrinne nu, så det må nu vel finnes et litt enklare system før dem smårollingan...
Ja, denne frustrasjonen er det nok mange som har opplevd litt opp i klassetrinnene også. Spørsmålet er bare: Kan vi gjøre noe med det, eller er det bare så utrolig stor forskjell mellom forskernes pedagoiske råd og læreres muligheter i praksis?
Vel - min konklusjon er foreløpig at vi 1) kan gjøre noe med de fleste problemen og 2) det er en utrolig stor mellom teori og mulig praksis for det store flertall av oss.
På 1) vil det konkrete svaret opp mot ditt problem (elevenes orden ved lagring av dokumenter (og sannsynligvis dermed også de fleste andre problemer)) være at man må sørge for å ta tilstrekkelig små steg i begynnelsen. For så små barn er det lurt å gi dem i oppdrag å lære å lagre og finne igjen teksten sin, uten at teksten i seg selv har kostet mye arbeid eller på annet vis er verdifull. Man kan arrangere det som en skattejakt - hvem klarer å lagre et dokument med et stikkord på (altså ett ord), og etterpå få en venn til å finne igjen dette dokumentet på samme datamaskin? Hvis du øker tiden mellom lagring og leting vil elevene måtte øke presisjonen i kommunikasjonen seg imellom og etterhvert lære meget godt hvordan man lagrer på en sikker måte.
For disse små kan det også være morsomt å la dem få lete etter et dokument (med stikkord til skattejakten eller kanskje en vits) på storskjerm, slik at hele klassen får se på letingen. Da er det spennende, og modelleringen blir tydelig for elevene.
Etter kun en eller to ganger på dette viset har nok noen (mange, kanskje de fleste) av elevene lært det som skal til og hvis du gir disse oppgavene flere ganger vil nok kunnskapen spre seg i klassen.
Det neste spørsmålet er da selvsagt hvordan man klarer å sørge for at alle elevene beholder denne kunnskapen også når man skal skrive lengre tekster som det er krise å miste.
Mitt svar er da - let aldri for elevene i elevenes arkiv. La dem hente hjelp fra medelever. Kanskje noen av dem kan få mester-tittelen (en som kan det med lagring av dokumenter)og gi så snart som mulig elevene ansvaret for lagringen selv. La dem miste det de ikke klarer å lagre - uansett hva det er.
Så vil de etter noe frustrasjon lære seg å lagre på en datamaskin. Like grunnleggende og like viktig ifølge K07 som å lære å lese, skrive..osv.
Så til toeren: Forskjellen mellom forskeres anbefalinger og lærernes opplevelser i hverdagen. I boka "Den femte grunnleggende ferdighet" presenteres det en rekke argumenter for digital portifolio og et hav av drømmer om hvordan det vil fungere. Jeg skriver drømmer - for jeg klarer ikke å se hvordan vi skal få tid til å gjennomføre alt dette. På side 195 i nevnte bok stilles spørsmålet: Hva må strykes når man innfører digital portifolio i en skole? Tiden strekker jo ikke til! Dette har jeg tenkt å diskutere nærmere på min blogg. http://www.blogger.com/home
Kikk innom. Kanskje du kan gi meg svar på noen spørsmål?????
Torfinn
En innlegg der du forteller om hvordan forhåpninger til mappevudering kan "drepes" av rot med lagring. Det er nok mange flere enn du og Renate som har slitt med dette.
Torfinn er uvanlig konstruktiv i sine forslag til tiltak for å trene nødvendig kompetanse.
Hva angår anbefalt optimal IKT-bruk og mappevurdering, er det vår oppgave å beskrive og prøve ut opplegg som er overkommelige og gir suksess og mestring - for både elever og lærere.
Tuuuuuuuuuusen takk for gode svar!!
uvanlig langt og god komentar fra deg Torfinn og du fikk meg virkelig til å tenke...
skal skrive mer om det i bloggen...
Synes det dere har tatt opp her var veldig interessant lesing. Har liten praksis fra skole når det gjelder lagring av dokumenter og oppgaven å finne de igjen, men har lignende erfaringer hjemme. Har tre barn i alder 10, 14 og 16 år, og har opp igjennom tiden mange ganger hatt akkurat samme problemstillingen her. Det har skapt mye "rot" på datamaskinen, og det tar mye tid å sortere i etterkant. Vi har laget mapper med den enkeltes navn, men som regel har barnas dokumenter havnet en helt annen plass. Synes Torfinns ideer til hvordan innarbeide gode rutiner på dette var gode tips å ta med seg. Dette er viktige rutiner å få inn fra starten av, slik at ikke dårlige uvaner får slå rot.Kanskje en ide og innarbeide en vane med å lagre et dokument med en gang det åpnes et nytt. Da velger man hvor det skal lagres under mer rolige omstendigheter enn ved slutten av en skoletime/arbeidsøkt.Da er det gjerne litt kaos og hektisk.
Dersom man i tillegg har innstilt programmet til automatisk gjenlagring ved jevne mellomrom, unngår man også en annen problemstilling, og det er tap av dokumenter ved at de blir slettet. Her i huset har vi alle opplevd at dokumentet plutselig har vært tapt, enten fordi vi har forlatt maskinen midt under ei arbeidsøkt eller at maskinen har slått seg av av en eller annen grunn. Resultatet har heldigvis vært at de har lært av erfaringene de har gjort seg.
Legg inn en kommentar