Jeg må også komme med en erkjennelse. Det beste som noen gang er skjedd meg i skolesammenheng er å få mappevurdering. Endelig får man en ny sjanse og rom for utvikling. Det å oppleve at noe man har produsert kan være til nytte ut over den aktuelle oppgaven er en fantastisk følelse. Jeg er stadig inne på "mappa mi" for å låne et godt sitat eller et godt poeng eller deler av didaktikken, eller bare for å lese og repetere.
Det er jo kanskje naivt å tro at 2 klassingene som jeg hjelper til med å brette over skoene på, som får hjelp av foreldre til å lese ukeplan, pakke bøker, huske beskjeder, at de skal fikse arkivering av mapper på datamaskinen på null komma svis. Det må vel der som alle andre steder terpes og øves og gjentas og gjentas en gang til osv. Didaktikk for digital kompetanse tenker jeg må være noe.
Jeg måtte få ut frustrasjonen min sist (etter en vikartime), selv om innlegget var lagt opp som et kåseri. Siden jeg fikk så gode kommentarer på innlegget begynte jeg også å tenke. Jeg har lest boka "den femte grunnleggende ferdigheten", men jeg så at Heidi hadde skrevet et godt innlegg om det i sin blogg. Jeg har lest mange artikler på internett og bl.a. artikkelen i bedre skole nr. 3 2007 der Tor Arne Wøler tar opp dette med digitale mapper.
her kommer noe fra artikkelen jeg har lest, og det kommer mere senere også.
Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk i alle nivåer i utdanningen. Det er en setning som på et eller annet vis har nådd fram til de aller fleste kommuner og skoler. Mange skoler har investert i en eller form for LMS (Learnng Management System). Da ser man også for seg at bruk av LMSene gir en digital kompetanse, uten store anstrengeleser.
Som jeg også tenker så sier også Tor Arne Wøler at det skal mer til for å få digital kompetanse. Digitale ferdigheter er en liten del av det som er nødvendig for å få digital kompetanse innenfor undervisning og læring. Det meste av den digitale kompetansen ligger i hodet og pedagogikken. Tor Arne Wøler kommer med en definisjon av digital kompetanse: digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruka av digitale medier som verktøy i læreprosessen, for mestring, læring og for å lære å lære.
For at elever og lærere skal nå en slik digital kompetanse, holder det ikke med LMSer. Vi må velge å arbeide med utgangspunkt i pedagogikken og ikke teknologi. Didaktikk blir et sentralt begrep i arbeidet med å integrere digitale medier i skolen.
Og det er vel det jeg også har tenkt meg fram til og som vi har diskutert på samling, at vi må ta utgangspunkt i pedagogikken og ikke teknologien.
2 kommentarer:
Fin oppfølging av forrige innlegg, også basert på kommentarer du fikk. Du har fått med deg det viktigste i Wølners skrivelser. Jeg skal snakke om dette i mine forelesninger tirsdag og onsdag.
Jeg ble frelst første gang jeg fikk oppleve mappevurdering i egen skolegang. Nå var det muligheter til å utvikle og forbedre det man hadde skrevet. Og man unngikk usikkerheten man følte - har jeg bommet på oppgaven?, er det dette de er ute etter?, kan jeg gjøre det sånn? osv.. Med responsmuligheter opplevde jeg at jeg ble tryggere på oppgaven jeg hadde skrevet, og tryggere på hvordan jeg kunne forbedre den..
Jeg er helt enig i at det kan være naivt å tro at elever langt nede i trinnene skal mestre bruk av mapper uten hjelp. Og dette handler vel om å lære å krype før man lærer å gå. Man må kanskje lære å slå på datamaskinen før man lærer å bruke den;)Ved hjelp av en viss progresjon vil forhåpentligvis elevene etter hvert mestre de læringsmålene som er satt, og gå ut av ungdomsskolen med en god digital kompetanse.. :)
Legg inn en kommentar